Anatomi

Bäckenbotten är en muskelgrupp som utgörs av tre olika lager. I vila ger bäckenbotten ett stöd för bäckenorganen. Den fäster vid svanskotan till blygdbenet och ut till sittbensknölarna. Den fungerar ungefär som en studsmatta. Den ska kunna vara avslappnad och kontraherad (aktiverad), men den har alltid en liten spänning som vi inte känner. Så när vi ökar på trycket inne i magen t ex när vi hostar, nyser, skrattar eller lyfter kommer bäckenbotten att svara med att lyftas upp. Då kan den stänga till kroppsöppningar. Bäckenbottens muskulatur släpper igenom urinrör, vagina och ändtarm. Bäckenbotten samarbetar också med diafragman, t ex när du andas. Den samarbetar med de djupa musklerna i mage och rygg när du gör olika rörelser, till exempel när du lyfter eller går. Ett bra stöd från bäckenbotten gör också att överkroppen blir mer stabil och att du får en bättre hållning. Den har även en sexuell funktion och en kontinent funktion, så att vi inte droppar urin eller avföring. Bäckenbotten är komplex och utgörs som sagt av olika muskler, senstrukturer och stödjevävnad.

Alla muskler har sin egen uppgift. Därför är det lätt att förstå att en muskel utan sitt normala fäste eller som gått av förlorat sin funktion. Läs mer om symptom

Den anatomiska uppbyggnaden av bäckenbotten är komplex och det finns många olika hemsidor där du kan fördjupa dig. Bra sidor är 1177.se och backenbottenutbildning.se

Vikten av att träna bäckenbotten

Det är viktigt att dina muskler i bäckenbotten är vältränade och kan ge ett tillräckligt stöd. Annars finns det en risk att det kan läcka avföring eller urin. När du använder och tränar din bäckenbotten lyfts ändtarmen, slidan och urinröret uppåt och framåt. Då blir det lättare att hålla tätt. Tonus och styrka kan tränas upp som vilken muskel som helst. Men det kräver en aktiv och regelbunden träning. Det är också viktigt att du kan slappna av mellan träningarna.

Träningen börjar med att du försöker hitta dina bäckenbottenmuskler och rätt knipteknik. Många spänner fel muskler eller trycker nedåt och utåt i stället för att lyfta uppåt och inåt. Då kan besvären bli värre.

Det kan vara svårt att känna musklerna längst fram vid urinröret. Det är oftast lättare att hitta musklerna baktill vid ändtarmen. Börja knipet så långt bak du kan. Många vet hur man håller en fis, det är där du börjar. Det blir lättare att känna rätt muskler efterhand som du tränar. Ge inte upp!

Orsaker till dysfunktion i bäckenbotten kan vara

  1. Muskelbristningar/ruptur efter ex en förlossning
  2. Nervskador
  3. Förlorad tonus/elasticitet i muskeln
  4. Ständig påfrestning på bäckenbotten ex. kronisk hosta, förstoppning, övervikt och tunga lyft
  5. Åldrandet, muskeln försvagas

Meny